Истина је да живимо у доба изузетног технолошког напретка када су информатичка писменост и употреба Интернета потребни у многим сегментима наших живота, када нам оптимална и правилна употреба нових технологија значајно олакшава послове и омогућава комуникацију на нов начин. Ипак, сведоци смо појаве злоупотребе истих и многих случајева прекомерне употребе друштвених мрежа и бескорисних сајтова на Интернету. Поставља се питање – шта учинити ако Ваше дете цени свој друштвени живот према броју тзв. „пријатеља“ на Фејсбуку, а свој успех према броју поена које достиже играјући игрице на Интернету?

 

Најважније је да покажете разумевање и пружите подршку детету. Разговарајте са дететом, пратите његово понашање, помозите му да препозна проблем. Могуће је да је неумерена употреба Интернета начин задовољења неких потреба, компензација за осећај несигурности, недостатак самопоуздања, мањак воље или за депресивност.

 

Претражујте Интернет заједно са дететом. Укажите му на то да постоје сајтови који својим садржајима подстичу интелектуалан и креативан развој. Покажите му да је Интернет више од употребе друштвених мрежа, место на коме може да истражује, прикупља корисне информације.

 

Едукујте се Ви, а затим едукујте своје дете о правилима приватности и безбедном кориштењу Интернета. Упозорите их на могуће злоупотребе и подстичите га да се обрати особи од поверења (чланови породице, пријатељ, наставник, учитељ,...) уколико доживаљава било какав облик напријатности док борави на Интернету, јер ћутање и игнорисање проблема не решава проблем и не чини да непријатност прође. Наведите му неке негативне примере и нагласите да се међу његовим саговорницима или „пријатељима“ може наћи неко ко се лажно представља или ко нема добре намере, што захтева посебан опрез. Истовремено укажите на то да Интернет може бити савезник уколико се користи на прави начина и уколико служи едукацији и оптималном нивоу забаве.

 

Пратите и записујте, колико дете користи Интернет током дана и предочите му стање ствари, јер дете нема реалан увид у време које преоводи на Интернету. Ако имате могућности, поставите рачунар у просторију у којој породица највише борави – тако ћете имати бољи увид у време проведено на Интернету али и у садржаје које одабира. Помозите детету да структурише своје време током дана кроз конструктиван рад, учење, спорт или хоби, уз ограничавање времена које може да проведе користећи Интернет. Дефинишите са дететом , који је то оптималан временски период током дана за боравак пред рачунаром. Успешно суздржавање од прекомерне употребе уз конструктивне активности наградите. Уведите систем награда у коме ће се награда повећавати сразмерно увећању захтева за уздржавањем. Тако ће се код детета формирати трајнији образац од краткорочне награде. Такође, уведите и оптималну санкцију за непоштовање договора (смањен џепарац, скраћено време изласка са пријатељима или пак потпуна забрана кориштења рачунара на неколико дана). Наглашавамо да је ово процес који захтева тактичност, стрпљење и доследност родитеља али и доноси резултат. У супротном, можете очекивати да дете не схвати озбиљност ситуације и Ваше намере да му помогнете и да  ће убрзо наставити са старом навиком.

 

Док је дете за рачунаром, организујте неке породичне активности, дружење или игру из које ће дете бити изопштено док је за рачунаром. Поновите то више пута. Тако ће дете постепено увидети шта пропушта , као и то да своје потребе може задовољити радећи квалитетније и интересантније ствари са пријатељима и породицом.

 

На крају, уколико приметите да се дете изолује од породице/пријатеља, повлачи се у сопствену „виртуелну стварност“, не може да издржи ни сат времена без Интернета и по цео дан борави на друштвеним мрежама и неинформативним сајтовима, а при том ништа од горе наведених поступака не доприноси решењу проблема, потражите стручну помоћ за своје дете.

 

 

Педагошко – психолошка служба